Als het gaat over elektrische auto’s en de winter gaat het vaak over het verminderde bereik van de auto en de soms lagere laadsnelheid. Omdat ik (nog) geen vergelijking heb met de zomerperiode wil ik wat heel anders vertellen over de Renault Zoe; het is een heerlijke auto voor in de winter.
Om te beginnen heb ik pack winter op mijn Zoe als optie genomen. Dus voor de bestuurder en bijrijder verwarmde stoelen (met twee standen) en misschien wel het allermooiste: een verwarmd stuurwiel.
Met dit mooie knopje, links van het stuur, kan de stuurwielverwarming worden ingeschakeld en dat is echt heel erg fijn; het stuur wordt warm maar niet heet en als het buiten (bijna) vriest zet ik dit meteen aan, nog voor ik ga rijden.
Daarnaast is het ook mogelijk om de Zoe, als de accu vol genoeg is, voor te verwarmen. Dus als je een (winter)wandeling maakt kun je een paar minuten voordat je bij de auto terugkomt al het interieur verwarmen. De auto gaat dan met zijn warmtepomp aan de slag en een paar minuten zijn ook genoeg gebleken om al een lekker warme auto aan te treffen. Overigens is de warmtepomp bij zo’n stilstaande auto goed te horen als een soort “warm welkom”.
In de app kun je dat met een simpele druk op de virtuele knop activeren. Overigens zou het ook andersom moeten werken; als het heel warm is kun je de auto met deze knop afkoelen voordat je er bent. Maar dat kan ik pas over een paar maanden proberen.